زندگی سالم و ارگانیکنکات جالب و آشپزی

آشپزی چه اثری بر کاهش استرس دارد؟

تاثیر آشپزی بر کاهش استرس

تاثیر آشپزی بر کاهش استرس

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که پس از یک روز پرفشار در دفتر کارتان، سفارش غذا از بیرون برایتان وسوسه انگیز باشد. شما روزهای طولانی را پشت سرگذاشته اید و احتمال اینکه ترجیح بدهید، یک وعده غذای گرم بخورید تا اینکه منتظر پختن چیزی باشید بیشتر است. اما درواقع، پختن وعده‌های غذایی به شما امکان کنترل بیشتری بر آنچه راکه در بدن خود دارید را می‌دهد… و بین غذاهایی که می‌خورید و چگونگی کنار آمدن با استرس، رابطه مشخصی وجود دارد.

در این پست از مجله‌ی فرش کیت در مورد تاثیر آشپزی بر کاهش استرس می‌پردازیم.

با ما همراه باشید که با یک مثال ساده این موضوع رو بررسی کنیم، چربی‌های ترانس همانند سازوکارهای مقابله‌ای برای بدن مضر هستند. چربی‌های ترانس گیرنده‌های شیمیایی خاصی را در بدن مسدود می‌کند، که به نوبه خود می‌تواند توانایی شما را برای کنارآمدن با شرایط استرس زا محدود کند.

طبق مطالعه‌ای، شما می‌توانید با خوردن شکلات تلخ باعث کاهش قابل توجهی در تعداد هورمون‌های استرس در بدن خود شوید. این مطالعه نشان داد افرادی که بسیار استرس دارند و به مدت دو هفته روزانه چند قطعه شکلات تلخ مصرف می‌کنند، سطح استرس خود را کاهش می دهند.

مقاله ای در وال استریت ژورنال درمورد چگونگی استفاده کلینیک‌ها برای درمان در خصوص مسائل بهداشت روان پخت و پز درمانی را برای رفع استرس  پیشنهاد می‌دهد. به جای اینکه آشپزی را به عنوان یک وظیفه سخت ببینید، می‌توانید آن را به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده مشاهده کنید که به شما کمک می‌کند بدون استرس بمانید. مشاوران صمیمانه می‌گویند که دوره های آشپزی استرس را تسکین می‌دهند، تفکر منفی را کاهش می‌دهند و اعتماد به نفس ایجاد می‌کنند. وقتی آشپزی می‌کنید، روی دستورالعمل‌های زیر تمرکز می‌کنید و دیگر وقت فکرهای منفی ندارید.

  • با عشق آشپزی کنید.

بیشتر مردم عاشق غذا هستند. غذا و  میز غذا یکی از مواردی است که افراد را به هم پیوند می‌دهد. اگر عاشق غذا هستید، بهترین راه برای پیروی از اشتیاق خود این است که وارد آشپزخانه شوید و تا حد ممکن دستور العمل‌های غذایی را امتحان کنید. وقتی عاشق غذا باشید، تمرکز بیشتری روی تهیه غذای خوب خواهید داشت و دیگر وقت استرس نخواهید داشت.

  • آروماتراپی

ادویه‌ها و مواد معطر موجود در غذای شما به عنوان مهار استرس شناخته شده است. وقتی در حال سرخ کردن پیاز هستید، تمرکز خود را روی عطر معطر متمرکز کنید. رایحه درمانی، استفاده از رایحه برای کنترل استرس است، که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

در حالی که هیچ مطالعه قطعی در مورد آروماتراپی وجود ندارد، مطالعات اولیه نشان می‌دهد که رایحه می‌تواند سطح کورتیزول، هورمون استرس را کاهش دهد. روش‌های مختلفی برای بدست آوردن رایحه وجود دارد، از جمله ماساژ رایحه و عطرها، اما رایحه غذا طبیعی است.

در اینجا خلاصه ای از برخی رایحه های رایج خانگی را برایتان آورده ایم:

انرژی بخش : رزماری، لیمو.
تسکین استرس: اسطوخودوس، مریم گلی.
کمکی خواب: اسطوخودوس، بابونه.

  • خلاقیت خود را آزمایش کنید.

آشپزی یک هنر است. وقتی از یک دستورالعمل پیروی می‌کنید، می‌خواهید بهترین نتیجه را داشته باشید – به همین دلیل است که هر روز دستورهای مختلفی را دنبال می‌کنید. هنگام استفاده از خلاقیت خود، برای تهیه غذای خود فکر و دقت زیادی می‌کنید. با این کار غذای شما خوش خوراک تر می‌شود و شما احساس بهتری خواهید داشت.

  • آشپزی برای دوستانتان شما را خوشحال می‌کند.

وقتی مشغول آشپزی برای دوستان یا خانواده هستید، احساس خوشبختی می‌کنید. شما به دنبال بهترین راه برای افزایش عطر و طعم تکه‌های گوشت برای خوشحال نگه داشتن کسانی هستید که دوست دارید.مقوله‌ی کباب کردن، شما را طوری مشغول خود می‌کند و این می‌تواند یک روش عالی برای ممانعت از استرس باشد. خنده کسانی که دوستشان دارید و تعارفاتی که برای وعده غذایی می‌کنید، شما را بیش از آنچه که هستید شاد می‌کنید.

  • مهارت های آشپزی خود را به نمایش بگذارید.

وقتی مهارت آشپزی را فرا گرفتید، دلیلی ندارد که این مهارت ها را به کسانی که دوست دارید نشان ندهید. وقتی فردی استرس دارد، اعتبار سنجی و احساس پذیرش می‌تواند به آرامش گرفتن و کاهش استرس او کمک کند.هرکسی وقتی اعتبارسنجی می‌شود احساس خوبی نسبت به خودش دارد. حتی اگر برای خودتان غذا درست می‌کنید، با دانستن اینکه غذایی که می‌خواهید بخورید شیرین خواهد بود، احساس خوبی خواهید داشت.

  • وقت بیشتری را صرف مطالعه غذا کنید.

همانطور که یک نویسنده کتاب‌هایی که خوانده است را به رخ کشیده می‌کشد، یک آشپز نیز برای یادگیری بیشتر وقت بیشتری را به تماشای آشپزی، خواندن کتاب دستور العمل و حتی بازدید از رستوران‌ها می‌گذراند. هر دانش اضافی باعث شادی شما می‌شود – همانطور که نویسنده پس از اتمام یک کتاب خوب احساس می‌کند.وقتی وقت بیشتری را صرف یادگیری غذا می‌کنید، وقت کمتری برای فکر کردن در مورد استرس خود خواهید داشت و این باعث شادی شما می شود.

  • راه خود را برای رفع استرس بپزید.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که هر روز وقت خود را صرف اتمام پروژه‌های کوچک اما خلاقانه می‌کنند، از خود احساس آرامش و رضایت بیشتری می‌کنند. این افراد در زندگی شادتر هستند و آرزوی روز دیگری از زندگی را دارند. آشپزی می‌تواند آن پروژه برای شما باشد. وقتی یک وعده غذایی جدید می‌پزید، پروژه ای را شروع می‌کنید که باید تا آخر ببینید.

از دیگر غذاهای مرتبط با تسکین استرس می‌توان به بوقلمون،گردو ،سیب زمینی شیرین ،بادام ،اسفناج و ماهی قزل آلا اشاره کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن