تغذیه آقایان

عوامل مؤثر در ايجاد اضافه وزن و چاقي آقایان

عوامل مؤثر در ايجاد اضافه وزن و چاقي آقایان

عوامل متعددی در افزايش وزن و چاقي موثر هستند که ما دراین پست قصد داریم به بررسی برخی از آنها بپردازیم.

  1. عوامل ارثی: در خانواده‌هايي كه افراد چاق وجود دارند احتمال بروز چاقي در ساير افراد خانواده بيشتر است.
  2. عادات غذايي نامناسب: مثل مصرف بي‌رويه غذاهاي چرب و شيرين، غذاهاي آماده و تنقلات.
  3. سن و جنس: با افزايش سن و كاهش سوخت و ساز در بدن استعداد به چاقي افزايش مي‌يابد.
  4. شرايط اقتصادي– اجتماعي:زندگي كم تحرك و نداشتن فعاليت فيزيكي.
  5. بعضي از بيماري‌ها مثل كم‌كاري تيروئيد.
  6. مصرف طولاني مدت بعضي از داروها مانند داروهاي استروئيدی.
  7. مصرف الكل و سيگار

بيماري‌هاي شايع همراه با چاقي بعضي از بيماري‌ها يا عوامل خطر همراه با چاقي، سلامت بيماران چاق را در معرض خطر جدي قرار مي‌دهند.

اين بيماري‌ها عبارتند از:

  1. بيماري عروق قلب و ساير بيماري‌هايي كه ايجاد گرفتگی عروق مي‌كنند.
  2. ديابت نوع 2
  3. وقفه تنفسي در خواب
  4. مشكلات استخواني مفصلي مانند آرتروز
  5. سنگ كيسه صفرا و عوارض آن
  6. استرس و اضطراب عوامل خطرآفرين برای افراد چاق كه سلامت اين افراد را بيش از پيش به خطر مي‌اندازد.
  7. مصرف دخانيات، فشارخون بالا، اختلال چربي خون، اختلال قند خون و سابقه خانوادگي بيماري زودرس عروق قلب، سكته قلبي يا مرگ ناگهاني در مردان درجه يك خانواده در سن 55 سالگي يا قبل از آن
  8. كم تحركي
  9. تري گليسيريد خون بالا

عادات غذايي ناسالم

مصرف غذاهاي پرچرب، شيرين و پرانرژي غذاهاي با انرژي بالا چاقي را افزايش مي دهند. این غذاها از نظر مردم خوشمزه‌تر و لذیذتر می‌باشند.

عدم مصرف یا مصرف ناکافی ميوه‌ها و سبزي‌ها و ديگر غذاهاي پرفيبر غالت و حبوبات سبوس‌دار

مصرف نوشيدني‌هاي شيرين شده با شكر

نوشابه‌هاي گازدار، آب ميوه‌هاي آماده و پودر شربت‌هاي آماده

مصرف نکردن صبحانه، افزایش دفعات مصرف تنقلات در روز، کاهش تعداد وعده‌هاي غذايي اصلی

بي‌تحركي و كم‌تحركي مانند تماشاي تلويزيون، كار با كامپيوتر و … مصرف تنقلات در حین سرگرمی

چند توصیه مهم راجب کاهش و  اصلاح الگوی مصرف قندها

 تا آخر این پست همراه ما باشید

توصيه‌هايي براي اصلاح الگوي مصرف قندها

قندها هم مانند چربي‌ها در صورتي كه بيش از ميزان مورد نياز مصرف شوند، باعث اضافه وزن، چاقي، افزايش فشارخون، چربي خون، دیابت و پوسیدگی دندان‌ها مي‌شوند.

لذا توصيه مي‌شود مواد قندي و نشاسته‌اي مثل برنج، ماكاروني، شيريني، شكلات، مربا، عسل و نوشابه‌ها را كمتر مصرف كنيد.

در میان وعده ها از میوه‌های تازه یا بیسکویت‌های سبوس‌دار به جای کیک ها و شیرینی‌های تر پرچرب و شیرین استفاده كنيد.

در هنگام تهیه کیک و شیرینی‌های ساده خانگی مقدار شكر افزودني را كم كرده يا به جای آن از میوه‌های تازه و بخارپز یا پخته شده استفاده كنيد.

مصرف نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی را کم کرده و به جای آن آب، دوغ کم نمک و آبمیوه‌های تازه بنوشید.

همراه با چاي از چند دانه توت خشك يا كشمش به جاي قند و شكر استفاده كنيد.

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن