دانستنی‌هازندگی سالم و ارگانیک

از ارتباط بین خستگی مفرط با یادگیری چه‌ می‌دانید؟

رابطه‌ی بین خستگی مفرط با یادگیری

ارتباط خستگی مفرط یا مزمن با یادگیری

حتما این سوال هم برای شما مطرح شده است که این، بیماری چه ربطی به یادگیری ما دارد؟

مشکل اصلی دراین دو مورد آنست که فرد هم مشکل حافظه پیدا می‌کند و هم اختلال تمرکز.

در واقع یکی از نشانه های بیماری خستگی مزمن در کنار درد مداوم عضلات و علائم شبیه آنفولانزا مشکلات آزاردهنده در تمرکز و حافظه است.

عجیب ترین درخواست از شما، در حین این بیماری آنست که بنشینید و با دقت و تمرکز به یادگیری چیزی بپردازید.

آهن

یکی از شایع ترین علل خستگی مفرط، کم‌خونی و فقرآهن است. بیشتر زنانی که دچار قاعدگی هستتند دچار کم خونی می‌شوند.

حتی یک کم خونی خیلی ضعیف هم می‌تواند بر توانایی جسمی و ذهنی شما اثر بگذارد. حتی ممکن است در آزمایشات شما کم خونی چندانی هم گزارش نشود، اما ذخایر آهن بدن شما پیش از وقوع بیماری کم خونی به حداقل خود رسیده باشد.

حال چنانچه قصد داری در کنار درمان دارویی به اصلاح به وضعیت تغذیه ای خود نیز بپردازید و یا آنکه بدون دارو موارد خفیف و مخفی فقر آهن را درمان نمایید، می‌توانید از فرآورده‌های حیوانی سرشار از آهن مانند گوشت بدون چربی استفاده کنید. تمام گوشت‌ها چه قرمز چه سفید و چه دریایی همگی سرشار از آهن، روی، منیزیم اند که می‌توانند کم خونی فقر آهن شما را بهبود ببخشند. از سبزیجات حاوی آهن مانند اسفناج و لوبیا سبز و یا حبوبات خصوصاً لوبیای سفید هم استفاده کنید. هر چند که آهن فراورده‌های گیاهی به خوبی فرآورده‌های حیوانی نیست و برای جذب شدن دردسر بیشتری ایجاد می‌کند.

درکنار مصرف آهن چه بصورت دارو و چه بصورت غذایی (حیوانی یا گیاهی) از مصرف ویتامین c غافل نشوید. این ویتامین‌ در مرکبات، کیوی یا گوجه تازه نیز به مقدار بالایی وجود دارد، جذب آهن خوراکی را تا 30 درصد افزایش می‌دهد و کارآیی، بهره‌دهی دارو یا غذای خوراکی شما را بسیار بالا می‌برد.

باز هم ویتامین E

میان کمبود ویتامین E در بدن و بروز علائم خستگی غیر طبیعی رابطه‌ی مشخصی وجود دارد.

تحقیقات علمی متعددی در این زمینه انجام شده است و اغلب آن‌ها به این نتیجه رسیده اند که مصرف نامرتب و ناکافی ویتامین E می‌تواند بروز خستگی مفرط را تسریع کند.

مصرف حداقل چهار هزار میلی‌گرم ویتامین E در روز را برای درمان افراد مبتلا به این بیماری تجویز می‌کند. هر چند این مقدار گاهی یک اسهال موقتی ایجاد می‌کند، اما با تنظیم دوز دریافتی می‌توان این عارضه را برطرف کرد.

مصرف ویتامینE حتی پیش از بروز علائم خستگی چنانچه به مدت حداقل سه ماه ادامه یابد به وضوح نشانه‌های افزایش انرژی و نشاط را به همراه دارد.

خوراکی‌هایی که خستگی می‌آفرینند

مصرف کنندگان الکل از گروه‌های در معرض خطر بالای خستگی مزمن و مفرط هستند. الکل سرکوبگر دستگاه عصبی مرکزی است و با ایجاد رخوت و خستگی توان انجام بهینه فعالیت‌های مفید را ساقط می‌کند و در طولانی مدت منجر به سندرم خستگی مزمن می‌شود.

مصرف افراطی نوشابه‌های حاوی کافئین نیز در طولانی مدت خستگی و ناتوانی ذهنی و جسمی ایجاد می‌کند. قهوه‌ی غلیظ و چای پررنگ هر دو اعضای این گروه اند. مصرف گهگاه در طول روز و با غلظت کم و متعادل مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی مصرف گهگاه در طول روز و با غلظت کم و متعادل مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی میزان هوشیاری را می‌افزاید، اما مصرف مکرر و با غلظت بالا و با حجم زیاد به مرور زمان فشار نامناسبی را به بدن و ذهن وارد می‌کند که ناگهان خود را با بروز خستگی مفرط نشان می‌دهد.

کلیه‌ی خوراکی‌های تصفیه شده مضرند. به یاد داشته باشید چه غلات تصفیه شده و سبوس گرفته و چه قند و چه شکر سفید تصفیه شده به علت نواسانات نابهنجار در قند خون و استفاده از ذخایر ویتامینی و مواد معدنی بدن موجب احساس خستگی مفرط به علت بحران انرژی شوند. اگر زیاد گوشت می‌خورید و از غذاهای چرب خوشتان می‌آید، باید بدانید که در معرض خطر خستگی مفرط هستید این گروه غذایی هضم مشکلی دارند و سیستم گوارشی را تا ساعت‌ها درگیر می‌کنند و چنانچه چندبار در روز مصرف شوند، منجر به یبوست و سوء هاضمه و اختلال انرژی عمومی خواهد شد.

چرا که همه‌ی انرژی بدن در سیستم گوارشی متمرکز می‌گردد تا این غذای سنگین و ناسازگار را از روده‌ها رد کند.

غذاهای حاضری، فست فود، رنگی و کنسرو شده به علت مواد نگهدارنده و محافظت کننده‌ی خاصی که به آنان اضافه می‌شود، از عوامل کاهش سطح انرژی بدن و بروز خستگی غیر طبیعی هستند.

 

آلرژی غذایی یکی از عوامل شایع خستگی مفرط است.

در آلرژی غذایی بدن انسان به یکی از مواد غذایی واکنش نشان می‌دهد و در مسیر هضم یا جذب آن اختلال ایجاد می‌کند که همگی این واکنش‌های غیر طبیعی منجر به بروز یا تشدید علائم خستگی مفرط یا مزمن می‌شوند.

ب کمپلکس واقعا مفید است

حتما شما از آشنایان، دوستان یا اقوام نزدیک خود شنیده اید که تزریق یک آمپول ب کمپلکس چگونه خستگی و کسالت را ازتن آن‌ها بیرون کرده و پس از یک دوره نقاهت یا خستگی روحی یا جسمی دوباره آن‌ها را سرحال آورده است.

هرچند که معمولاً با این ویتامین به نحو اغراق آمیزی برخورد می‌شود، اما اثرات نشاط بخش آن را واقعا نمی‌شود نادیده گرفت.

ورزش فراموش نشود

در خستگی مفرط نباید تسلیم سنگینی طاقت فرسای بدن شد. باید با ورزش‌های ملایم آرام آرام توانایی بدن برای فعالیت بیشتر را بالا برد و با حرکت دادن منظم و مفید عضلات احساس کسالت و سستی را تا حدودی از آن‌ها دور کرد.

در سیر درمان‌های خستگی مفرط یا مزمن هم به ورزش قابل تحمل اشاره شده است، چرا که اینکار علاوه بر اینکه خود نشاط آور و ضد کسالت است از تحلیل رفتن عضلات و ناتوان گشتن جدی آن‌ها جلوگیری می‌کند و بدن را برای بازگشت به زندگی معمولی و نشاط و شادابی همیشگی خود آماده نگه می‌دارد.

در بدترین حالت با ماساژ موضعی و مشت و مال عضلات به گردش خون بهتر اندام‌ها کمک شود و با حرکت دادن اندام‌ها و عضلات توسط ماساژ، نوعی ورزش انفعالی انجام شود که باز هم بهتر از ترک آنست.


گیاهان ضد خستگی

چندتایی از گیاهان نام آشنای ضد خستگی از قرار زیر است:

  • ریشه شیرین بیان

یکی از گیاهان نیروبخش و ضدخستگی است که بصورت طبیعی در عطاری‌ها و یا بصورت قرص در داروخانه‌ها یافت می‌شود. فقط مراقب باشید که اول فشار خونتان را کنترل کنید و در صورت افزایش فشار خونتان از مصرف شیرین بیان خودداری کنید.

  • روغن های یاسمن و نعناع

نیز از گروه داروهای نیروبخش و دآرام بخش محسوب می‌شوند و چند قطره از آن‌ها در یک وان آب گرم یا اسپری محلول آن‌ها با عطر پاش بر سطح بدن خستگی و کسالت شما را بهبود می‌بخشد.

  • گل ساعتی

هم از گیاهان ضد خستگی است. این گیاه نیرو بخش هم اکنون بصورت قطره خوراکی به راحتی در داروخانه ها قابل دسترسی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن