دانستنی‌هارژیم و تغذیه سالمغذا و طب سنتی

بررسی تاثیر غذا بر روح و روان

تاثیر غذا بر روح و روان

غذا؛ داروی افسردگی و عصبانیت

غذا بر خلق و خو و حالات روحی و روانی انسان اثر دارد. رابطه ی تغذیه با خلق و خو، از مباحث پیچیده و هیجان انگیز علم تغذیه است. با اصلاح رژیم غذایی، می‌توانیم باعث زودرنجی و بی قراری شود؛ در حالی که تغذیه ی مناسب، باعث احساس آرامش ورضایت می شود. رابطه‌ی مشخصی بین مواد غذایی و حالات ذهنی ما وجود دارد.

خلق و خو به عبارتی هیجان مستمر است که به طور ذهنی احساس می‌شود و می‌تواند به صورت افسردگی، خشم، عصبانیت، آرامش یا شادی بروز کند. رابطه‌ی بین غذا و خلق و خو، موضوع مطالعات و آزمایش های متعددی بوده است، اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که غذاهایی که می‌خوریم، تا چه اندازه می‌تواند بر خلق و خوی ما تاثیرگذار باشد؟ تا بحال به این فکر کرده‌اید هرگاه بدن شما از لحاظ ترکیبات شیمیایی متعادل باشد، از نظر رفتار هم میتواند متعادل باشید.

برای غلبه بر افسردگی خوردن کدام مواد غذایی توصیه می‌شود؟

  1. کربوهیدرات

کربوهیدرات ها (قند نشاسته) موجب افزایش ماده ی شیمیایی موثر در بهبود خلق و خو می شود؛ مانند غلات سبوس دار، برنج قهوه ای ونان تیره (سنگک و نان جو).

این مواد سطح قند بدن را در وضعیت نرمال حفظ می‌کنند و سطح انرژی را متعادل نگه می‌دارند.

  1. مغزها و دانه ها

این مواد سرشار از پروتئین و منیزیم هستند و نقش مهمی در تبدیل قند به انرژی دارند.

  1. ماهی

خوردن ماهی ساردین، ماهی آزاد، ماهی های چرب، ماهی تن و شاه ماهی از بروز افسردگی جلوگیری می‌کند.

  1. گوشت

مصرف گوشت گاو بدون چربی و مرغ، به دلیل داشتن پروتئین و جلوگیری از بی خوابی، در بهبود افسردگی موثر است.

  1. آب

برای جلوگیری از کاهش انرژی و بی حالی، استفاده از آب، مایعات، میوه ها، سبزیجات (به ویژه اسفناج همراه آبلیمو) مفید است. کمبود آب باعث کلافگی، ناراحتی و کاهش تمرکز و دقت می‌شود.

  1. ادویه

مصرف ادویه ها که بیشتر در غذاهای شرقی استفاده می‌شود؛ سبب کاهش افسردگی خواهد شد.

  1. سیب و موز

خوردن یک سیب قبل از خواب و یک موز در حالت بی حوصلگی، به رفع افسردگی شما کمک می‌کند.

  1. شیر

نوشیدن یک لیوان شیر گرم همراه با انجیر و خرما باعث ایجاد آرامش می‌شود.

مصرف گردو، موز، سیب، گلابی، خرما، انجیر، گوشت گوساله، جگر و قلوه، گوجه فرنگی، پرتغال، جو و نخودفرنگی باعث کاهش نوسانات خلقی می‌شود. خوردن شاه توت، زغال اخته و توت که دارای رنگدانه های بنفش هستند. باعث بهبود خلق و خو و سلامت قلب می‌شود.

غذاهایی که باعث تحریک عصبانیت می‌شود

بعضی افراد در هنگام عصبانیت زیاد غذا می‌خورند و بعضی‌ها بی‌اشتها می‌شوند. غذا خوردن و جویدن غذا یا خوراکی های مختلف، یکی از واکنش های دفاعی بدن در برابر استرس و نگرانی است. اثر عصبانیت بر اشتها را جدی بگیرید.

مصرف بعضی از غذاها هرچند لذت بخش است، ولی باعث ایجاد عصبانیت خواهد شد. در ادامه به مواد غذایی که باعث تحریک عصبانیت می‌شوند، اشاره می‌کنیم. یکی از این مواد غذایی کربوهیدرات ها هستند. با وجود این که کربوهیدرات باعث کاهش افسردگی و بالا رفتن قند در بدن و کاهش عصبانیت می‌شود.

مصرف مداوم یا پی‌‌درپی آن‌ها تحریک کننده‌ی عصبانیت است. در واقع زیاده روی در مصرف هر ماده ی غذایی، باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. مصرف متعادل هر ماده‌ی غذایی نیازهای بدن را تامین می‌کند؛

اما افراط یا تفریط لطمه های جبران ناپذیری به بدن می‌زند.

1-غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین

مصرف زیاد کافئین در طی روز باعث کاهش زمان خواب می‌شود و به همین دلیل، فرد را دچار عصبانیت و بد خلقی خواهد کرد.

2-چیپس سیب زمینی

چیپس به دلیل سرخ شدن کامل درون روغن، مانع عملکرد صحیح چربی امگا 3 می‌شود و صبوری و شکیبایی شما را پایین می‌آورد.

3-نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین

این مواد قند زیادی دارندکه در بدن به چربی تبدیل می‌شوند و تاثیر آن به صورت کاهش و عصبانی‌شدن بروز می‌کند.

4-مارگاین

البته مصرف کره و روغن مارگاین، زیاد تبلیغ شده است، ولی این ماده دلیل داشتن چربی امگا 6 باعث عصبانیت می‌شود و پیشنهاد می‌شود که به جای استفاده از مارگارین، کره گیاهی مصرف کنید.

5-بادام زمینی

مصرف مغزهای روغنی بسیار خوب و عالی است. ولی بادام زمینی به دلیل نمک فراوان و استفاده از مواد افزودنی مانند طعم دهنده‌ها؛ مضر محسوب می‌شود.

6-شیرینی و پیراشکی

خوردن شیرینی به دلیل بالا بودن میزان شکر و روغن در آن و تولید کالری فراوان، باعث بروز عصبانیت و کج خلقی می شود. بهتر است به جای استفاده ی زیاد از شیرینی کم و سبوس دار، به ویژه شیرینی خامه‌ای، از مواد غذایی با شیرینی کم و سبوس دار، به ویژه در وعده‌ی صبحانه استفاده کنید.

منبع
چاشنی احساس نوشته ی مریم زنگویی-حمیدرضا غلامرضایی
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن