دنیای ارگانیکرژیم و تغذیه سالمزندگی سالم و ارگانیکگیاه خواری

تفاوت گیاهخواری و وگانیسم در چیست؟

تفاوت‌های غذایی بین گیاهخواران و وگان‌ها

تفاوت بین وگان در مقابل گیاه‌خواری در درجه اول بر نقش حیوانات، در تولید غذاست. یک فرد وگان از محصولات منشأ حیوانی استفاده نمی‌کند، اما گیاهخواران برخی از آنها را مصرف می‌کنند.

اصلی‌ترین تفاوت می‌تواند این نیز باشد که وگانیسم بیشتر یک سبک زندگی است که شامل اخلاقیات، عقاید دفاع از محیط زیست و حیوانات است.

در حالی که هر دو رژیم غذایی بیشتر به خوردن غذاهای گیاهی متمرکز هستند، گیاهخواران مجاز به خوردن تخم مرغ، عسل و لبنیات هستند. وگان‌ها همه غذاهای حیوانی یا محصولات حیوانی را از جمله گوشت، مرغ، لبنیات، عسل و تخم مرغ را از رژیم غذایی خود حذف کردند.

گیاهخواران از محصولات حیوانی و همچنین از محصولات تولید شده توسط حیوانات، از جمله گوشت، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات، عسل یا ژلاتین استفاده نمی‌کنند. آنها غلات، لوبیا، آجیل، میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌ها را می‌خورند.

در مقابل آن، گیاهخوار کسی است که گوشت، ماهی یا مرغ نمی‌خورد.

برای آشنایی با گیاهخواری و مزایای آن اینجا کلیک کنید

  • گیاه خوار تغذیه‌ای: کسانی که به دلایل بهداشتی گوشت نمی‌خورد، به عنوان گیاهخوار تغذیه‌ای شناخته می‌شوند.
  • گیاه خوار اخلاقی: کسانی که به احترام به محیط و حیوانات از گوشت پرهیز می‌کنند، گیاه خوار اخلاقی خوانده می‌شوند.
  • ماهی-گیاهخوار: برخی از افراد ممکن است که از گوشت‌ها فقط ماهی بخورد.
  • مرغ-گیاهخوار: برخی از افراد ممکن است که از گوشت‌ها فقط مرغ بخورد.
  • انعطاف پذیر: به همین ترتیب، یک کسی که انتخاب می‌کند زمانی گیاه خواری کند اما در زمان دیگر گوشت بخورد.

هر دو رژیم غذایی اگر به درستی انجام شود می‌تواند کاملاً ایمن باشد. با این حال، الزاماٌ برای رسیدن به اهداف سلامتی یا کنترل وزن شما نیازی به گیاهخواری یا سبک غذایی وگان نیست.

اگرچه یک رژیم لزوماً بی‌خطر از رژیم دیگر نیست، اگر تازه شروع به کارکرده‌اید، ممکن است ابتدا گیاهخواری ساده باشد. توجه داشته باشید که وگان  نسبت به گیاهخواری کمی محدودتر است و بنابراین مصرف متعادل‌تری از مواد مغذی آسان‌تر است.

دراین پست از مجله‌ی فرش لایف آنچه متخصصان درمورد تفاوت گیاهخواری و وگانیسم و اثرات آن بر سلامتی دارند آورده شده است.

 تاثیر گیاه‌خواری و وگانیسم بر سلامتی

از گیاهخواران به عنوان سالم‌ترین افراد یاد می‌شود. مطالعه منتشر شده در گزارش انجمن قلب آمریکا نشان داد که افرادی که بیشتر به رژیم غذایی گیاهخواری پایبند هستند (70 درصد از غذای دریافتی‌شان گیاهی است) کمتر در معرض خطر مرگ بعلت بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌گیرند.

تحقیقات دیگر این رژیم غذایی خاص را با کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان، فشار خون بالا و مرگ زودرس مرتبط دانسته است.

محققان از برنامه غذایی آینده آکسفورد مارتین و مرکز بنیاد قلب انگلیس خاطرنشان کردند: “میزان انتشار گازهای گلخانه ای در رژیم غذایی در گوشت خواران تقریباً دو برابر بیشتر است. کاهش مصرف گوشت منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در رژیم غذایی می‌شود.

محققان افزودند: 70 درصد جنگل بارانی آمازون در آمریکای لاتین تخریب شده است تا فضای بیشتری برای پرورش دام فراهم شود.

هردو گروه گیاه خواری و وگان‌ها تحسین برانگیز هستند زیرا در زندگی خود تغییراتی ایجاد کرده‌اند که باعث می‌شود احساس سلامتی، شادی بیشتری داشته باشند و به آنها امکان می‌دهد عمر طولانی‌تری داشته باشند. وگان‌ها غلات، میوه ها، سبزیجات و لوبیا زیادی رادر رژیم غذایی خود دارند.

تمام غذاهای وگان چربی و کلسترول کمی دارند یا فاقد آن هستند. آنها همچنین غنی از فیبر هستند. گیاهخواران ممکن است توانایی ایجاد یک وعده غذایی را داشته باشند که تمام مواد مغذی مورد نیاز آنها را بدون استفاده از هیچ گونه فرآورده های حیوانی را تأمین کند.

درطرف دیگر زنجیره غذایی، گیاهخواران رژیم خود را روی محصولات خانواده گیاهان همراه با یا بدون استفاده از لبنیات و تخم مرغ انجام می‌دهند. با این حال، آنها هیچ قسمت دیگری از حیوان را نمی‌خورند.

تفاوت بین کمبودهای غذایی وگان و گیاهخواران

در مقایسه با گیاهخواران، وگانیسم “نیاز به توجه و تلاش بیشتری دارند تا اطمینان حاصل شود که تمام مواد مغذی مورد بررسی قرار گرفته است. کمبود ویتامین B، آهن، ویتامین دی، کلسیم و پروتئین در وگان ها بیشتر است و خطر ابتلا به کمبودها بسیار بیشتر است، در حالی که گیاهخواری که به درستی برنامه ریزی و تعادل وعده‌های غذایی را انجام دهد، به طور کلی خطر کمبود کمتری خواهد داشت.

“مطالعه ای که در سال 2014 در Nutrients منتشر شد نشان داد که افراد وگان به طور متوسط ​​738 میلی گرم کلسیم در روز دارند که بسیار کمتر از 1000 میلی‌گرم در روز توصیه شده توسط موسسه ملی بهداشت است. در حقیقت، این کمترین میزان کلسیم دریافتی روزانه از هر گروه در مطالعه بود.از طرف دیگر، افراد نیمه گیاه خوار بیشترین کلسیم را با حدود 1470 میلی گرم در روز مصرف کردند. نیمه گیاه خواران در این مطالعه کسانی بودند که یک بار در هفته یا کمتر گوشت و ماهی می‌خوردند.

در مطالعه دیگری که در سال 2010 در مجله اروپایی تغذیه بالینی منتشر شد، محققان دریافتند که 52٪ گیاهخواران کمبود B12 دارند، در حالی که فقط 7٪ گیاهخواران.گفته شد، وگانی‌ها همیشه از گیاهخواران سالم نیستند. همه اینها بستگی به این دارد که شما بدون توجه به اینکه کدام رژیم را دنبال می‌کنید، چه غذایی را انتخاب کنید.

اگر گیاهخواران مقدار زیادی تخم مرغ و لبنیات بخورند، هیچ کمبودی نخواهند داشت. با این حال، اگر فقط 1 تا 2 بار در هفته تخم مرغ و لبنیات بخورند، می‌توانند به اندازه وگانی‌ها کمبود داشته باشند، اگر به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نمی‌کنید، می‌توانید مکمل‌ها را برای جبران تفاوت امتحان کنید. همه موارد در هر فرد متفاوت است و به سایر محدودیت ها یا ترجیحات رژیم غذایی آنها بستگی دارد.

مقایسه سلامتی در گیاهخواران و وگان‌ها

در یک بررسی، که در سال 2017 در Critical Reviews درمجله‌ی علوم غذایی و تغذیه منتشر شد، محققان نتایج نزدیک به 100 مطالعه را تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که وگان و گیاهخواران در مقایسه با افرادی که گوشت می‌خورند، شاخص توده بدن پایین تر، سطح کلسترول کل پایین تر و سطح گلوکز پایین تر است.

یک مطالعه بزرگ دیگر، که در JAMA Internal Medicine در سال 2013 منتشر شد، نشان داد که، مقایسه افرادی که چند بار در هفته گوشت و ماهی می‌خورند، با گیاهخواران و وگان‌ها احتمال بروز و مرگ در اثر مشکلات قلبی عروقی در آنها کمتر است.

یک مطالعه که در سال 2019 در BMJ منتشر شد، نشان داد که میزان سکته مغزی در گیاهخواران در مقایسه با افراد غیر گیاهخوار 20٪ بیشتر است – در درجه اول، محققان می‌گویند، “به دلیل نرخ بالاتر سکته مغزی خونریزی دهنده. سکته‌ی خونریزی دهنده زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی ضعیف شده و می‌توانند در مغز منفجر شوند و خونریزی کنند.

این احتمال وجود دارد که این ارتباط به دلیل مقادیر کمتری از مواد محافظتی مانند اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی گیاهخواری باشد. با این حال، با برنامه ریزی دقیق و شاید مصرف مکمل، گیاهخواران و وگان‌ها بتوانند این مواد مغذی را از منابع غیر حیوانی دریافت کنند. در نهایت، طبق آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، هر دو رژیم غذایی می‌توانند سالم باشند.

موضع رسمی آنها این است که “رژیم های گیاهی با برنامه ریزی مناسب، از جمله وگان، رژیم‌های غذایی سالم، از نظر تغذیه ای مناسب هستند و ممکن است مزایای سلامتی را برای پیشگیری و درمان بیماری‌های خاص فراهم کنند.”

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن