تکنیک‌های آشپزیرژیم و تغذیه سالمغذاهاگیاه خواری

درباره‌ی بخارپز کردن انواع غذاها چه می‌دانید

همه چیز درباره‌ی بخارپز کردن غذا

یکی از سالم ترین روش‌های پخت و طبخ غذا است. اگر شما بخارپز در منزل‌تان ندارید نگران نباشید، به راحتی با این روش‌ها می‌توانید بدون دستگاه بخارپز غذاهایتان را بخارپز کنید.

غذا های بخارپز در رژیم های کم کالری بسیار توصیه می شود، زمان پخت در سیستم بخار پز نسبت به آبپز کمتر است چون بخار آب جوش دمای بالاتری از آب جوش دارد.
شما می توانید سبزی هایی مانند لوبیا سبز، کلم بروکلی، هویج و… را بخارپز کنید؛ به این صورت که یک قابلمه آماده و آبکشی فلزی متناسب با اندازه دهانه قابلمه انتخاب کنید که روی دهانه باقی بماند. به اندازه ای آب درون قابلمه بریزید که با ته آبکش تماس پیدا نکند.

سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب جوش بیاید و سبزی‌ها  را داخل آبکش بچینید ولی توجه به این مسئله بسیار حائز اهمیت است که سبزیجات نسبتاٌ سفت و سخت در لایه های اول یعنی ته آبکش، کدو که نرم تر است در لایه های بالایی باشد نهایتاٌ در قابلمه را روی آن بگذارید تا زمانی که سبزیجات به پخت مدنظر شما رسیده باشد.

بعد از جوش آمدن آب درون قابلمه شعله را  کم کنید تا آب آن زود تمام نشود. می‌توان سبزی ها و صیفی جات متفاوت را در چند مرحله بپزید.

مگر این که زمان پخت نزدیک به هم داشته باشند.

سبزی های داخل سبد بخارپز باید به یک اندازه باشد. چنان چه این موارد را رعایت نکنید نیمی از سبزی‌ها پخته می شود و نیمی خام باقی می‌ماند.

بخارپز کردن ماهی و غذاهای دریایی

باز هم به همان روش قبل آبکش فلزی را روی دهانه قابلمه مناسب قرار می‌دهیم. تنها تفاوت این است که بشقاب مناسبی داخل آبکش می‌گذاریم و ماهی را داخل بشقاب قرار می‌دهیم تا در زمان پخت آب آن خارج نشود. سپس در ظرف را می ‌بندیم و تا زمانی که رنگ ماهی سفید شود و به پخت مناسب برسد صبر می‌کنیم. چگونه این روش پخت و پز با حرارت مرطوب کامل کنیم.

یکی از متداول ترین روش های پختن سبزیجات، بخار دادن آنها است، اما این روش پخت و پز با حرارت مرطوب را می‌توان برای انواع دیگر غذا نیز مانند ماهی و کوفته های آسیایی استفاده کرد. بخارپز در واقع یک روش پخت و پز است که بخار داغ را برای انتقال گرما به غذا استفاده می‌کند، بدون اینکه آن را در مایع در حال جوش زدن مزاحم کند، و نتایج خوب و مرطوب را برای ما ایجاد می‌کند. اگر به درستی انجام شود.

علم بخارپز نسبت به روش‌هایی مانند جوشاندن یا حتی جوش آمدن دارای مزیتی است که هیچ تحرکی در آن وجود ندارد، بنابراین نسبت به مواد ظریف مانند غذاهای دریایی لطیف تر است. و از آنجا که نیازی به غوطه ور شدن غذا نیست، از دست دادن مواد مغذی از طریق شستشو جلوگیری می‌کند. همچنین نسبتاً سریع پخته می‌شود.

غذاهای دریایی با روش بخارپز خوش طعم می‌شوند. برای بخارپز غذاهای دریایی معمولاٌ (برای افزودن عطر و طعم لیمو ترش می‌زنند) آب به همراه گیاهان معطر به آرامی جوش می‌خورند و بخار خوش عطر ایجاد می‌کنند.

محیط مرطوب داخل محفظه بخار به ماهیان نرم و آبدار کمک می‌کند. غذاهای دریایی را می‌توان در آب میوه‌های مختلف بخار پز کرد. صدف‌ها غالباً در یک قابلمه بزرگ و پوشیده با مقدار بسیار کمی لیمو پخته می‌شوند. با گرم شدن قابلمه، صدف ها در بخار ایجاد شده از آب خودشان می‌پزند و سپس با لیمو و جز هندی و سایر مواد و ادویه ها ترکیب می‌شوند و یک سس خوش طعم ایجاد می‌کند.

جالب اینجاست که حداکثر دمای بخار نیز مانند آب 212 فارنهایت است. اما بر خلاف آب، می‌توان بخار را تحت فشار قرار داد که از این حد دمای طبیعی فراتر برد. هرچه فشار بیشتر شود، بخار داغ‌تر می‌شود.

سبزیجات بخارپز

بخارپز کردن می‌تواند اولین گام خوب برای پخت برخی از سبزیجات به عنوان یک روش جایگزین باشد. به عنوان مثال، بخارپز کردن کلم بروکلی قبل از افزودن به یک غذای سرخ شده سریع پخت و پز، اطمینان حاصل خواهد کرد که آنها با یک بافت نرم و لطیف به پایان می‌رسند.

بخار پز كردن سيب زميني قبل از برش خوردن و قرار دادن آن بر روي كباب باعث كاهش بيشتر زمان كباب شدن آنها مي شود. تا زمانی که تفت دادن و کباب کردن سبزیجات کم کم جایشان را به، بخارپز کردن،دادند. سبزیجات مواد مغذی بیشتری در درون خود حفظ می‌کنند، با این حال، خیلی اوقات سبزیجات و صیفی جات با زمان پخت بیشتر از نیازشان آنها را نرم و بی مزه می‌کند. یا بدتر از آن، سبزیجات به مدت طولانی بخارپز شوند و در نتیجه انبوهی از طعم های بی مزه و با رنگ تیره ایجاد می‌شود.

سبزیجات – از جمله سیب زمینی- از پختن با بخار در صورت انجام صحیح سود می‌برند.

برخی از سبزیجات مانند کلم بروکلی و گل کلم هنگام جوشیدن می‌توانند آبدار شوند، بنابراین بخارپز کردن یک روش عالی برای پخت و پز است.

بخارپز en Papillote

روش دیگر برای پخت و پز با بخار بنام پخت و پز en papillote (“در کاغذ”) یا در بسته ها شناخته می‌شود.

این روش اغلب برای پخت ماهی استفاده می‌شود و شامل محصور کردن غذا در کیسه ای از کاغذ پوست یا ورق آلومینیوم همراه با کمی لیمو، گیاهان و حتی سبزیجات خرد شده است.

سپس بسته – در اجاق یا کوره- گرم می‌شود تا غذای داخل آن در بخار خود بپزد.

فواید بخارپز برای سلامتی

بخارپز علاوه بر اینکه یک روش پخت ساده است، یک روش سالم برای تهیه غذا است. در مقایسه با بیشتر روشهای دیگر پخت و پز، بخارپز تا 50 درصد مواد مغذی بیشتری را در غذاها حفظ می‌کند و هنگام پختن به چربی نیاز ندارد.

این باعث می‌شود بخارپز کردن هنگامی که کالری و چربی دریافتی خود را محاسبه می‌کنید، به یک روش ایده آل پخت و پز تبدیل شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن