تغذیه بانوانمادر و کودک

در مورد تغذیه بانوان باردار بیشتر بدانیم

 تغذیه زنان باردار

دوران بارداری یکی از دوره‌های خاصی از زندگی هر زنی ‌است که می‌تواند انگیزه لازم برای ایجاد تغییرات را در رفتار‌های او ایجاد کند. بد نیست از این انگیزه برای بهبود عادت های تغذیه خود استفاده کنید.چه میوه‌هایی برای شما مناسب است؟ همه میوه‌ها! توقعی غیر از این داشتید؟اما خوب برخی از میوه‌ها هستند که در دوران بارداری کمی بیشتر از بقیه در دوران بارداری به شما و کودک در شکم شما بیشتر کمک می‌کند. در این پست از مجله‌ی فرش کیت قصد داریم تعدادی از تغذیه درست و اصولی در دوران بارداری برای شما شرح دهیم.

سه ماهه اول بارداری

معمولا در سه ماهه اول بارداری تشکیل اعضای مختلف جنین و تغییرات در ما درسریع اتفاق می‌افتد. تغذیه مناسب مهم‌ترین نقش در این تحولات را  ایفا می‌کند.
یک خانم باردار در سه ماهه اول بارداری دچار حالاتی مثل تهوع، استفراغ و کم اشتهایی می‌شود. این علائم از عوارض اولیه دوران بارداری هستند که می‌توانند شدید یا خفیف باشند و به همین میزان برروی تغذیه مادران باردار تاثیر گذار باشند.

البته مشکلات تغذیه‌ای با کمک پزشک تغذیه و دقت در انتخاب مواد غذایی به ویژه از لحاظ کیفی قابل کنترل خواهد بود.
در سه ماهه اول بارداری اعضای مختلف بدن جنین تشکیل می‌شود و این مادر است که با تغذیه‌ی اصولی و صحیح خود می‌تواند در روند رشد و نمو جنین تاثیر گذار باشد.

سه ماهه دوم و سه ماهه آخر بارداری زمانی است که اعضای بدن جنین به صورت کامل تکامل پیدا کرده بنابراین سه ماهه اول را می‌توان حیاتی ترین دوران برای یک جنین در نظر گرفت، در صورتی که باردار هستید باید به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر مراقبت‌های پزشکی باید تحت مراقبت‌های تغذیه‌ای نیز قرار بگیرید.

اهمیت تغذیه در ماه‌های اول بارداری

همانطور که می‌دانید جفت یک رابط حیاتی بین مادر و جنین است. مواد غذایی از طریق جفت وارد بدن جنین می‌شود به همین جهت تاکید متخصصین تغذیه بر این است که مادران باردار تحت مراقبت قرار بگیرند و مواد غذایی مفید و مناسب برای رشد و سلامت جنین را مصرف نمایند.
مصرف کلیه گروه‌های غذایی برای رشد جسمی و سلامت کلی جنین لازم است و مادر باید در آنچه می‌خورد دقت کافی داشته باشد و از خوردن مواد غذایی ناسالم خودداری کند.

در دوران باردای چه بخوریم؟

بهترین توصیه استفاده از همه گروهای غذایی به تعادل است، یک مادر باردار بایستی از پنج گروه مواد غذایی شامل غلات، لبنیات، گوشت و حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌ها به اندازه کافی مصرف نماید. هر کدام از این گروه‌های غذایی نقش مهمی در رشد و تکامل جنین دارند.

مصرف گروه‌های مختلف غذایی باید با رعایت تناسب و نیاز بدن باشد، توجه داشته باشید که نوع تغذیه باید با توجه به نیاز مادر انتخاب شود. با توجه به وزن فعلی، وزن قبل از بارداری  و قدمادر یک متخصص تغذیه میزان نیاز مادر را محاسبه می‌کند.

برای مثال مصرف لبنیات (شیر، ماست ، پنیرو دوغ) برای استحکام استخوان‌ها و تامین کلسیم لازم برای جنین و مادر به صورت مرتب در هر روز توصیه می‌شود.

هر خانم باردار احتیاجات غذایی خود را باید از این 5 گروه مواد غذایی فراهم کند.

  • 1- نان، غلات و حبوبات
  • 2- سبزیجات
  • 3- میوه ها
  • 4- گوشت مرغ ، ماهی، تخم مرغ و دانه های مقوی .
  • 5- شیر و ماست و پنیر

رژیم بانوان باردار دیابتی

مواظب باشید زیاد از حد چاق نشوید

بهتر است با تغذیه‌ی مناسب از وزن گرفتن بیش از اندازه جلوگیری نمایید، اصولا توصیه می‌شود مادران باردار در سه ماه اول وزن اضافه نکنند و افزایش وزن بیشتر در سه ماهه دوم و بخصوص سه ماهه سوم باشد.

اغلب اشتها بعد از سه ماهه اول زیاد می‌شود و میل مادران به خوردن غذاهای متنوع بیشتر خواهد شد، البته توصیه پزشکان این است که وزن مادران هر ماهه مورد بررسی قرار بگیرد ودر صورت افزایش و عدم وزن گرفتن کافی توصیه‌ها و مداخلات لازم صورت گیرد.

درواقع متخصص تغذیه با ارزیابی لازم مشخص می‌کند که مادر چه نوع غذایی و به چه مقدار مصرف نماید. چاقی مادران در صورتیکه کنترل نشود باعث مشکلاتی برای مادر و جنین خواهد شد. این چاقی ممکن است روند زایمان را دچار خلل نماید. بنابراین توصیه می‌شود روش‌های مصرف و میزان مواد غذایی را آموزش ببینید که در این صورت سلامت جسمی خود و جنین را تامین می‌نماید.

مصرف دارو در سه ماهه اول بارداری

با توجه به اهمیت رشدی جنین و حساسیت‌های جنین باید توجه داشت مصرف خود سرانه هیچ گونه دارویی در این دوره توصیه نمی‌شود، تنها داروی مجاز برای مادران مصرف روزانه اسیدفولیک است که با تجویز پزشک باید مورد استفاده قرار بگیرد.

همه خانم های که قصد بارداری دارند از سه ماه قبل از بارداری باید روزانه یک عدد قرص اسید فولیک مصرف کنند و در دوران بارداری هم ادامه بدهند. مصرف اسید فولیک باعث پیشگیری از ابتلا جنین به بیماری نقص لوله عصبی می‌شود.

 بخور نخور‌های سه ماه اول دوران بارداری

در سه ماه اول بارداری برای راحتی در هضم غذاها از غذاهای سبک، کم حجم و زود هضم استفاده کنید، دفعات تغذیه را بیشتر کنید ولی مقدار آن کم باشد.

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری توکسوپلاسموزیس از خوردن گوشت‌های که مغز گوشت خوب پخته نشده است مثل همبرگر خودداری کنید همچنین برای پیشگیری از ورود میکروب سالمونلا به بدن تخم مرغ  بایستی به خوبی آب پز و سفت شود و یا در صورت پخت نیمرو هر دو طرف  تخم مرغ خوب سرخ شود.

استراحت کافی داشته باشید و سعی کنید از استرس‌ها بدور باشید وخانواده محیط آرامی را فراهم کنند.
برای مراقبت صحیح ازمادر و جنین تحت نظریک پزشک متخصص تغذیه قرار بگیرید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن