مادر و کودک

روش‌های افزایش اشتهای کودکان

نکات ساده برای کمک به سلامت کودکان و نوجوانان

مصرف غذای سالم برای کودکان

کودکان را به خرید مواد غذایی تشویق کنید و آنها را با غذاهای مختلف و خواندن برچسب غذا آشنا کنید.

میان وعده‌های سالم را در دسترس کودکان قرار دهید. میوه، سبزیجات و نوشیدنی‌های سالم مثل آب، شیر، آب میوه طبیعی را در دسترس کودکان بگذارید و از دادن میان وعده های چیپس، کلوچه و بستنی خودداری کنید.

قاشق غذاخوری جذاب انتخاب کنید.

لقمه‌ها را کوچکتر کنید. کودک را وادار نکنید که بشقاب غذایش را به طور کامل تمام کند و هیچگاه از غذا به عنوان جایزه استفاده نکنید.

وقتی نوبت به غذایی می رسد که باید به فرزندان خود دهید، شما حق انتخاب دارید.

بچه های شما به شما وابسته اند تا سالم ترین غذای موجود برای بدن و روان شان را در اختیار آنها قرار دهید.

غذا را در خانه تهیه کنید.

رستوران و بیرون برها در تهیه غذا از شکر زیاد و چربی‌های ناسالم استفاده می‌کنند، بنابراین تهیه و پخت غذا در خانه تاثیر بسزایی بر سلامت کودکان دارد.

در صورت مشغله کاری می‌توانید با پخت غذاهای گوناگون، غذای یک هفته را برای اعضای خانواده‌تان تهیه کنید.

کودکان را به خوردن غذاهای سالم تشویق کنید.

کودکان و نوجوانان خوراکی‌هایی را ترجیح می‌دهند که از خوردن آن لذت می‌برند. بنابراین برای تغییر عادات غذایی و تشویق کودکان به خوردن غذاهای سالم، مشکل اصلی انتخاب خوراکی‌های پرطرفدار است.

جای خوراکی خاص، یک غذای کامل را به کودک بدهید.

کودکان باید غذای کمتر فرآوری شده یا همان غذای ارگانیک را بیشتر مصرف کنند و از غذاهای فرآوری و کنسرو شده کمتر استفاده کنند.

والدین باید در مصرف غذای سالم الگوی کودکان باشند زیرا کودکان بشدت تقلیدپذیر هستند از همین رو اگر والدین از تنقلاتی مثل چیپس استفاده کنند، نمی‌توانند کودکان را به خوردن سبزیجات و غذای سالم وادار کنند.

در تغییر طعم و مزه غذاها خلاقیت بخرج دهید.

به عنوان مثال سبزیجات را به گوشت پخته اضافه کنید یا هویج را با سیب زمینی مخلوط کنید یا یک قطره شیرین کننده را به تکه های سیب اضافه کنید.

برای غذا خوردن در کنار اعضای خانواده وقت بگذارید.

تهیه غذا و مصرف آن در کنار اعضای خانواده نه تنها کودکان را با اهمیت غذای سالم آشنا می‌کند بلکه این روش موجب صمیمیت اعضای خانواده شده و لذت خوردن غذاهای خانگی و خوشمزه را دوچندان می‌کند.

تهیه غذا در خانه موجب آرامش و صمیمیت اعضای خانواده می‌شود. اینکه کل اعضای خانواده بتوانند برای خوردن وعده‌های غذایی در کنار هم قرارگیرند، می‌تواند به حفظ آرامش و افزایش اشتهای کودکان کمک کند.

تهیه غذا در خانه فرصت ارتباط با کودکان را فراهم می‌کند. گردهم آمدن اعضای خانواده برای صرف غذا، بهترین فرصت برای گفتگو و گوش دادن به حرف کودکان است بشرطی که در این گفتگو از تلویزیون، تلفن یا کامپیوتر استفاده نشود.

صبحانه یک وعده غذای سالم برای کودکانتان

کودکانی که هر روز صبحانه می‌خورند خلق و خوی بهتر و حافظه، تمرکز و انرژی بیشتری دارند و نمرات بالاتری از امتحانات می‌گیرند. خوردن صبحانه غنی از پروتئین مثل غلات کامل، شیر، پنیر، تخم مرغ، گوشت یا ماهی حتی به کاهش وزن نوجوانان کمک بیشتری می‌کند.

لازم نیست برای تهیه صبحانه وقت زیادی بگذارید. چند تخم مرغ را در اول هفته آبپز کنید و هر روز صبح آن را همراه با غلات غنی از پروتئین و کم شیرین به کودکتان بدهید. توصیه می‌شود که از سیب به عنوان میان وعده استفاده کنید.

ساندویچ تخم مرغ، یک قاشق ماست، مالیدن پنیر و کره بادام زمینی روی نان تست سبوس دار می‌تواند یک لقمه کامل برای کودکان در راه رسیدن به مدرسه باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن