تغذیه بانوانرژیم و تغذیه سالممادر و کودک
موضوعات داغ

رژیم غذایی و تغذیه ‌ی مناسب دوره پریودی

تغذیه مناسب در زمان قاعدگی

تغذیه مناسب در زمان پریودی

تغذیه مناسب در زمان پریودی شامل مواد غذایی که حاوی آهن و کلسیم می‌باشد، پس سعی کنید در سبد غذایی روزانه غذاهایی که حاوی آهن هستند مثل گوشت و انواع حبوبات مثل عدس و سبزی‌های تیره را جای دهید. برای جبران کلسیم در این دوره از لبنیات کم چرب استفاده کنید.

به چه دلیل مهم است که در دوره عادت ماهانه یا روزهای قبل از آن به پیروی از یک رژیم غذایی رو آوریم؟

به دلیل اینکه با رعایت باید و نبایدهای تغذیه ای در این دوره شاید بتوان دردهای قاعدگی را کاهش داد و یا سندرم قاعدگی را کمتر تجربه کرد از طرفی به دلیل خونریزی ممکن است بدن دچار کمبودهایی شود که بتوان با خوراکی‌های مناسب آن را جبران کرد.

غذاهایی که در دوران قاعدگی می‌خورید تاثیر زیادی در کاهش کمر درد دارد و باعث می‌شود کمتر احساس نفخ و تورم کنید و به شما کمک می‌کند تا در این دوره نیز زندگی شما مثل دوران معمولی پیش برود.

برای مثال خوردن گوشت و لبنیات، افزایش مصرف ویتامین D مصرف کلسیم و مواد غذایی که حاوی ویتامین های Bهستند، بدن شما را برای دوره قاعدگی آماده و مقاوم می‌کنند در مقابل مواد غذایی مثل شکلات ها، انواع شیرینی ها، کافئین و قهوه که محرک هستند، در این دوره مجاز نیستند همچنین از خوردن مواد غذایی که خون ریزی پریودی را زیاد می‌کنند مانند زعفران به مقدار زیاد، گل گاوزبان و رازیانه خودداری کنید.

چند خوراکی مفید در دوران قاعدگی

  • ماهی: امگا 3 که در ماهی وجود دارد، درد رحم را کاهش می‌دهد و باعث تسکین کمر درد می‌شود.
  • موز: اگر موقع عادت ماهانه از حرکات نامنظم روده و اسهال ناشی از آن رنج می‌برید، موز مشکلات شما را حل می‌کند.
  • آب : بدن انسان در دوران پریودی بدن از ترس اینکه آب کافی دریافت نکند، در خود آب جمع می‌کند. بنابراین مصرف آب در این دوران باعث می شود که بدن آبی که در خود جمع کرده را رها کند و التهاب کاهش پیدا کند.
  • کلم بروکلی : مصرف این ماده از سستی و بی حالی پریودی و همچنین نفخ می‌کاهد.
  • مرکبات : مواد مغذی عالی که حاوی ویتامین دی و کلسیم هستند که برای کم کردن دردهای پریودی کاربرد دارند.
  • چای زنجبیل: درد زیر شکم و حالت تهوع را کاهش می‌دهد.
  • شیره انگور: یک ماده مغذی ایست که برطرف کننده ضعف و خون ساز است.

در دوران قاعدگی چی نخوریم؟

در دوران قاعدگی، بدن شما خون زیادی را از دست می‌دهد و  دچار تغییرات هورمونی می شوید. غذاهایی با مواد مغذی کافی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آب، پروتئین، آهن و فیبر را انتخاب کنید. در عین حال، سعی کنید از مصرف غذاهای زیر پرهیز کنید:

  • غذاهای فرآوری شده
    مصرف غذاهای فرآوری شده باعث می شود که خانمها در زمان قاعدگی احساس خوبی نداشته باشند. غذاهای کنسروی با مواد شیمیایی و نگهدارنده تهیه می‌شوند و دارای مقادیر زیادی سدیم هستند که باعث نفخ شکم می‌شود. به جای این غذاها، بهتر است در دوران قاعدگی غذاهای سالم و بی نمک مصرف کنید.
  • آب نبات و تنقلات
    تنقلات فاقد مواد مغذی هستند و باعث نفخ و ناراحتی های شکمی در دوران پریودی می‌شوند. پس بهتر است مصرف تنقلات را در دوران پریودی به طور کلی فراموش کنید!
  • الکل
    پریودی زمان مناسبی برای نوشیدنی های الکی نیست. نوشیدنی های الکی باعث می‌شود که شما خون زیادی از دست بدهید و  فشار خون شما را کاهش می دهد. همچنین خستگی را تشدید کرده و باعث خونریزی شدید قاعدگی خواهد شد.
  • غذاهای تند و شور
    اگر در طول دوره پریودی، خستگی بیش از حد و یا خونریزی های شکمی دارید، بهتر است غذاهای تند را از رژیم غذایتان حذف کنید. ادویه‌های طبیعی مثل چیلی تازه دارای خاصیت ضدالتهابی، هستند. اگر این خوراکی‌ها موجب ناراحتی‌های شکمی و گوارشی برای شما نمی‌شوند، می‌توانید از آن‌ها در این دوران استفاده کنید.
    مصرف غذاهایی شور در دوران پریودی باعث بروز نفخ و همچنین حساسیت در سینه ها خواهد شد. برای اینکه دوران پریودی راحتری داشته باشید، بهتر است قید غذاهای تند و شور را بزنید.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن