دانستنی‌هازندگی سالم و ارگانیک

وقتی گرمازده شدیم چی بخوریم؟

علائم و نشانه‌ی گرمازدگی چیست؟

 در این پست از مجله‌ی فرش کیت مروری به خوراکی ها و نوشیدنی‌های مفید برای جلوگیری از گرمازدگی درفصل تابستان خواهیم پرداخت.

درحالت عادی درجه حرارت بدن بین 36 تا 38 درجه است، گرمازدگی به حالتی گفته می‌شود که دمای بدن به مدت طولانی و به دلایل محیطی و استعداد فردی به بیش از 40 درجه افزایش یابد. بهتر است افراد اب خنک حاوی یخ در قالب بطری با خود داشته باشند تا در صورت تشنگی یا مواجهه با گرما از آن استفاده کنند و  اگر برای مدت مدیدی قرار است در گرما باشند، مقداری نمک یا آب لیمو در آب نوشیدنی خود بریزند.

وجود قند در مایعات هم عاملی برای دفع آب بدن است، چرا که هضم قند نیاز به آب دارد، بنابراین مصرف نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و شربت در این موارد توصیه نمی‌شوند.خوراکی های مفید گرمازدگی میوه ها و نوشیدنی هایی هستند که مصرف آنها در فصل گرما وتابستان رواج دارد و با مصرف این نوشیدنی‌ها می‌توانداز گرمازدگی در تابستان جلوگیری کند.

ما را تا انتهای این پست همراهی کنید. 

وقتی گرمازده شدیم چه بخوریم؟ علائم و نشانه‌ی گرمازدگی چیست؟

ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، استفراغ و تهوع، پوست رنگ پریده و چسبناک، دمای طبیعی بدن، گرفتگی عضلات، سرگیجه، ضعف وغش، ادرار زرد تیره یا نارنجی، سردرد و اسهال می‌تواند از علائم گرمازدگی شمرد.

چنانچه در فردی این علائم رو در فصل گرما دیدید او را سریعاً بجای خنک مانند سایه درخت برسانید و نوشیدنی‌ها و مایعات خنک به او بخورانید. در صورت داشتن ضعف و بی حالی حتماً به پزشک مراجعه کنید.

متأسفانه بیشتر افراد به علت دیر مراجعه کردن به پزشک دچار عوارضی می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها از بین رفتن کلیه‌هاست که درپی آن کاهش حجم ادرار ایجاد شده و در نهایت منجر به دیالیز می‌شود بنابراین درمان باید در همان دقایق اولیه انجام شود.

بدون شک با افزایش دمای هوا، نوع مواد غذایی مورد استفاده افراد نیز باید تا حدودی تغییر پیدا کند. برخی خوراکی‌ها هستند که سبب کاهش دمای بدن می‌شوند و خوردن آن‌ها در فصل تابستان توصیه می‌شود.


در ادامه به بررسی خوردنی‌های مفید برای جلوگیری از گرمازدگی می‌پردازیم.

                      خوراکی و نوشیدنی‌های مفید گرمازدگی

  • میوه ها

میوه هایی مانند: گلابی، خیار، هندوانه، طالبی و انگور این میوه ها سبب خنک ماندن بدن در فصل گرماهستند. این میوه‌ها سبب خنک ماندن بدن در فصل گرما هستند. اسن میوه‌ها سرشارتر از آنتی اکسیدان‌های ضروری هستند.

مصرف لیمو ترش در فصل تابستان توصیه می‌شود. افراد می‌توانند لیمو ترش را با آب و کمی شکر مخلوط کرده و مصرف کنند. خوردن شربت آب لیموبه همراه نعنا به کم کردن دمای بدن در هنگام گرم ترشدن هوا کمک می‌کند.

  • خوردن قهوه و چایی ممنوع

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای ادرارآور است و سبب از دست دادن آب بدن می‌شود و خوردن در بدن سبب گرمازدگی می‌شود و ما همزمان با از دست دادن مایعات در بدن سدیم و املاح هم از دست می‌دهیم بنابراین نمی‌توانیم آب ساده را جایگزین کنیم و یکی از علت‌هایی که در فصل تابستان مردم مایل به خوردن مایعات شیرین مانند شربت بنوشند همین امر است.

  • شربت خاکشیر

گیاه دارووی خاکشیر تب بر ومسکن بوده ومصرف آن برای تسکین التهاب پوست ودرمان کهیر توصیه می‌شود. همچنین خاکشیر در درمان بیماری‌ها و گل و گلبرگ خاکشیر برای رفع عوارض ناشی از کمبود ویتامین برونشیت، تب، عوارض، سرخچه، مخملک نیز بسیار مفید است.

  • سکنجبین

شربتی مناسب برای فصل گرم است. پدربزرگ‌‌ها و مادربزرگ‌ها با روش تهیه این نوع شربت آشنایی کامل دارند، چراکه از قدیم و ندیم سکنجین رفیق کاهو بوده و هر وقت سفره‌ای از کاهو می‌گسترانند، سکنجبین نیزدر کنارش بوده و هنوز ماهم ایرانی دوست داریم این دو را باهم مصرف کنیم.

  • شربت به لیمو

به لیمو بوته‌ای که برگ‌های آن خواص زیادی دارد. برگ‌های این گیاه دارایی بویی همچون لیمو هستند. دم کرده به لیمو برای چربی سوزی بسیار موثر است. این نوشیدنی همچنین باعث تقویت عضلات و سیستم ایمنی بدن می‌شود و کاهش دهنده اضطراب است. برای تهیه این نوشیدنی به مقداری از برگ به لیمو، آب داغ با دمای 80 درجه اضافه کنید وپس از خنک شدن بنوشید. اگر دوست دارید نوشیدنی شما شیرین باشد، پس از افزودن آب داغ به آن مقداری عسل بیفزایید.

  • شربت گلاب

شربت گلاب یک نوشیدنی خوش‌طعم برای درمان افسردگی، وحشت، تقویت قلب و برطرف‌کننده ضعف است. این شربت را می‌توانید به تنهایی یا همراه با عرقیجات دیگر میل کنید. برای تهیه شربت گلاب، نبات و گلاب را با شعله ملایم بجوشانید و در حین جوشیدن کف‌های آن را بردارید. وقتی شربت شما نصف شد، زعفران را با مقداری گلاب ترکیب کرده و به شربت‌تان اضافه کنید. شربت شما آماده است. به افراد گرمازده مقداری گلاب و یخ بخورانید تا دچار استفراغ شده و سموم از بدن‌شان رفع شود.

  • آب طالبی

مصرف یک لیوان آب طالبی در روز به میزان 25 درصد احتمال بروزرا کاهش می‌دهد. محققان برای آزمایش، مقداری از پلاکت‌های خون را گرفته با مقدار کمی عصاره یا آب طالبی شیرین مخلوط کرده و مشاهده کردند در طالبی عاملی وجود دارد که به شدت مانع از انباشته شدن غیر طبیعی پلاکت‌ها می‌شود و در نتیجه از انعقاد و لخته شدن خون در رگ‌ها که عامل حمله‌های قلبی است جلوگیری می‌شود.

طالبی را بدون شکر یا چیزهایی دیگر به طور ساده باید پیش از غذا خورد، کسانی که طالبی را با نمک و فلفل می‌خورند، هضم آن را آسانتر می‌کنند ولی درمقابل، خاصیت ملین آن را کم می‌کند.

  • آب آلبالو

آب البالو یا دمنوش آلبالوی ترش علاوه بر رفع عطش وتشنگی، برای افرادی که فشار خون بالا دارند، بسیار مفید است. جالب است که بدانید هرچقدر نوشیدنی‌ها شیرین تر باشند، گرمی آن‌ها بیشتر است. به همین دلیل توصیه می‌شوند که آن را به صورت خام یا شربت کم شیرین استفاده کنید.

اگر می‌خواهید کمی آب آلبالوی تان راشیرین کنید، شربت سکنجبین به آن اضافه کنید. آلبالو همچنین برای رفع تهوع، اضطراب و تلخی دهان بسیار موثر است.

  • شربت زرشک

با استفاده از زرشک تازه به صورت شربت به عنوان تصفیه کننده خون، به یک نوشیدنی بسیار گوارا در تابستان دست یابید. البته مصرف مقدار زیاد زرشک و یا ریشه و ساقه و برگ آن برای زنان حامله نیست، زیرا رحم را تحریک می‌کندو ممکن است باعث سقط جنین شود.

مصرف زیاد این گیاه به مدت طولانی می‌تواند سبب ناراحتی معده و روده‌ها شود و جذب ویتامین‌های گروهB  را بدن مختل کند. عرق طبی زرشک که از تقطیراب میوه زرشک به دست می‌آید، نیز خواص زیادی دارد از جمله کاهش کلسترول خون، کاهش قند خون، تقویت معده، رفع سوء هاضمه، درمان زخم معده و رماتیسم.

  • خیار

خیار به خاطر خواص دارویی خود هم مورد توجه است. خیار همچنین خاصیت ادرار آوری دارد که سبب می‌شود. مواد سمی از بدن خارج شده و پوست و بافت بدن شما را هم سالم نگه دارد. خیار را دارای کالری کم و مقدارکم قند، کربوهیدرات وچربی است. همچنین این سبزی دارای مقدار زیادی ویتامینB، فسفر، کلسیم، روی و دیگر مواد معدنی است. خیارهای خردشده را روی ساندویچ یا برگر گذاشته یا با ماست، لیمو و نعناع ترکیب کنید.


برای مقابله با گرمازدگی در تابستان به این نکات توجه کنید:

خام خواری کنید:

  • خوشبختانه برای ما میوه‌ها و سبزیجات خام یک غذای تابستانی عالی هستند و نیاز به آماده‌کردن نداشته یا کار کمی دارند. اگر باید غذا بپزید، به روش‌های آشپزی سریع فکر کنید؛ ازجمله بخارپزکردن، سفیدکردن و سرخ‌کردن سریع.

ادویه بزنید:

  • این مسأله اتفاقی نیست که بیشتر مردمی که در نواحی گرم دنیا هستند، غذا‌های ادویه‌دار زیاد می‌خورند. مقدار متعادل از ادویه‌هایی مثل زنجبیل تازه، فلفل قرمز، کاین و فلفل سیاه در ابتدا شما را گرم می‌کنند، اما در واقع به خنک‌شدن‌تان کمک می‌کنند. مقداری فلفل قرمز به ماهی بریان‌شده یا آبی که مرغ را در آن می‌خوابانید، اضافه کنید یا با زنجبیل تازه رنده‌شده، روغن کنجد، سویا و سرکه سفید، سرکه خنک‌کننده درست کنید.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن