دنیای ارگانیکرژیم و تغذیه سالمگیاه خواری

چگونه گیاهخوار شویم؟

برای شروع گیاهخواری چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای شروع گیاهخواری یا خام گیاهخواری برخی به یکباره عمل کرده، تصمیم می‌گیرند که مواد حیوانی و یا مواد پخته را کاملاٌ کنار بگذارند و شروع می‌کنند.

برخی دیگر ترجیح می‌دهندکه آهسته و آهسته این پروسه را طی کرده غذاهای حیوانی یا غذاهای پخته را در رژیم غذایی خود کمتر و کمتر نموده تا کاملا آنها را کنار بگذارند.

روش اول روش بهتری است هر چند که بر مبنای ذوق و سلیقه، باورها و عادت‌های فردی می‌توان هر یک از این دو راه انتخاب نمود.

پس از آن لازم است که یک نگاه کلی به عادت‌های غذایی خود بیندازم آنها را سبک و سنگین کنیم که کدام ماده‌ی غذایی یا کدام بخش غذایی را می‌خواهیم تغییر دهیم.

مثلا اگر تصمیم گرفته ایم به جای شکر، خرما مصرف کنیم و یا به جای مصرف گوشت و مرغ از حبوبات و یا از توفو استفاده کنیم شکر را دور ریخته و دیگر گوشت و مرغ نخریم و به جای آنها در قفسه ها و در یخچال موادی را جایگزین کنیم که قصد داریم در رژیم غذایی جدید خود بگنجانیم.

زمان خستگی یا گرسنگی شدید زمانی است که شخص بیش از هر وقت دیگر تمایل به بازگشت به سوی عادت‌های گذشته را خواهد داشت. بنابراین مهم است که همواره چند عدد میوه مثل یک سیب، یک موز،یک عدد گلابی و امثال اینها در دسترس داشته باشیم.

همیشه، همواره و همه‌ی اوقات غذا را باید با میوه شروع کرد. بخصوص هنگامی که شدیداٌ گرسنه هستیم. مصرف برشی از هندوانه یا طالبی، دو عدد موز یا پرتغال و یا یک هلو بلافاصله باعث کاهش گرسنگی می‌گردد.

میوه‌ها نه تنها بهترین و آسان هضم ترین غذا برای انسان هستند بلکه به دلیل داشتن قند و مواد مغذی دیگر حس گرسنگی را تعدیل نموده به شخص فرصت می‌دهند تا غذای گیاهی خود را آماده نموده و با اشتها نوش جان کند.

یک رژیم غذایی گیاهی بطور کلی باید از حداقل 80 درصد مواد خام گیاهی یعنی سبزی‌ها و میوه ها تشکیل شده باشد. خام گیاهخواران البته صددرصد غذای خود را از گیاهان و بصورت خام مصرف می‌کنند. اما اگر فرد تمایل به خام گیاه خواری صددرصد ندارد باید حداقل 80-85 درصد غذای خود را بصورت خام، یعنی حرارت ندیده و تغییر شکل نیافته مصرف کند.

توصیه های روزانه‌ی یک رژیم غذایی گیاهی

یک وعده در روز، ترجیحاٌ صبحانه، فقط میوه مصرف کنید. این وعده غذا شامل میوه ایست که در آنروز حس می‌کنید تمایل به مصرف آن دارید چند عدد پرتغال، گریپ فروت، آناناس، توت فرنگی و سایر میوه‌های “اسیدی” بهترین میوه‌ها برای صبحانه هستند. هرچند اگر تمایل به میوه شیرین دارید می‌توانید از موز به هر تعداد که می‌خواهید خرما و انواع توت یا طالبی و هندوانه و امثال این‌ها استفاده کنید. انگور یکی از بهترین و مغذی ترین میوه‌ها برای صبحانه است.

برخی از بیماران من که رژیم غذایی گیاهی را انتخاب می‌کنند. مخلوطی از موز، خرما و مثلاٌ توت فرنگی را در مخلوط کن ریخته به صورت یک لیوان مخلوط خوشمزه میوه‌ها مصرف می‌کنند که هم مقوی است و هم مغذی شیر بادام خام که در خانه تهیه کرده‌اید و تا سه یا چهار روز در یخچال تازه می‌ماند نیز انتخاب خوبی برای صبحانه می‌باشد. صبح وقتی گرسنه شدید و خواستید روزه شبانه خود را بشکنید یک لیوان شیر بادام را آهسته نوش جان کنید پس از یک ساعتی می‌توانید چند عدد میوه هم برای گرسنگی مصرف کنید.

بهترین غذا برای ناهار اول چند عدد میوه و سپس یک سالاد بزرگ مخلوط از سبزی‌های مختلف است. اگر خام خوار نیستید و تمایل به مصرف نان دارید یک تکه کوچک نان سبوس دار همراه با سالاد خود مصرف کنید.

سالاد را خوب بجوید. جایگزین خوب نان به همراه سالاد چند عدد گردوی خیس داده، مقداری دانه کنجد یا شاهدانه، تعدادی بادام مقداری کشمش و امثال اینهاست.

هرچند گاهی یک مشت اسفناج، یک یا دو عدد موز یخ زده را به همراه چند عدد توت فرنگی یا مقداری آناناس و یا انبه در مخلوط کن می‌ریزم و یک لیوان غذای مغذی و مقوی و بسیار خوشمزه برای خودم درست می‌کنم. هرچند همان مصرف سالاد از سبزی های مختلف بهترین و کامل ترین غذاست.

در بین غذاها اگر احساس گرسنگی گردید می‌توانید از میوه‌های تازه، یا کشمش و بادام و توت فرنگی و امثال اینها استفاده کنید.

برای شام از سبزی‌های بخارپز، حبوبات، برنج قهوه ای، سیب زمینی، کدو حلوایی، لبو، شلغم، آش، مخلوط حبوبات مانند: ماش و عدس، همراه گل کلم و هویچ که همه غذاهای کامل و سالم و رضایت بخش گیاهی می‌باشد می‌توانید استفاده کنید.

فراورده های سویا از قبیل شیر سویا، توفو، دانه های پروتئین سویا و امثال اینها برای دوره گذار مناسب هستند ولی پس آنکه با رژیم غذایی جدید خود خو کرده و غذاهای گیاهی جدیدی وارد رژیم غذایی روزمره خود نمودید مصرف سویا و فرآورده های آن را به حداقل برسانید.

بطور خلاصه:

  • صبحانه: میوه یا مخلوطی از میوه ها در مخلوط کن با خرما و کشمش، شیر بادام، و اگر تمایل به غذای پخته دارید عدس و برنج قهوه ای و هویج پخته، یا سایر حبوبات.

باز هم یادآوری می‌کنیم که بهترین غذا برای صبحانه میوه است.

میوه بهترین و مغذی ترین و رضایت آورترین غذا برای انسان است.

  • ناهار: اول یکی دو عدد میوه، سپس یک ظرف بزرگ سالاد از کاهو، اسفناج، گل کلم، بروکلی، جعفری، گشنیز و سایر سبزیجات همراه با مقداری از دانه های مغزها.
  • شام: (تا قبل از ساعت7 بعد از ظهر میل شود) حبوبات، سبزیجات بخار دیده، غده‌های گیاهی مانند سیب زمینی، چغندر، شلغم، سیب زمینی ترشی و امثال آن، گاهاٌ برنج قهوه ای.
  • مجالس میهمانی: برای تهیه خورش‌های مختلف ایرانی. بجای گوشت یا مرغ از فراورده های سویا و قارچ استفاده نمایید. بجای تخم مرغ در کوکوها می‌توانید از تخم کتان خیس داده و از توفوی نرم استفاده کنید.

غذاهایی که برای تنوع در مخلوط کن می‌توانید تهیه کنید.

  • اسفناج، موز یخ زده و توت فرنگی.
  • اسفناج، آناناس، انبه، چند عدد یخ اگر تمایل به جایگزین برای بستنی دارید.
  • گشنیز، آناناس، آووکادو با اندکی آب لیمو ترش و حبه ای سیر.
  • سیب و کرفس و مقداری جعفری.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن