گیاه خواری

چگونه و چرا گیاه خوار شویم؟

روش‌های صحیح گیاه‌خواری

چگونه گیاه خوار شویم؟ چرا گیاه خوار شویم؟

شاید در نگاه اول، به نظر سخت و حتی نشدنی بیاید. اما گیاه‌خوار شدن برای خیلی‌های واقعا سخت نبوده. و اگر شما هم بخواهید گیاه‌خوار شوید، می‌تواند برای شما هم آسان باشد.

برای گیاه‌خوار شدن، کافی ا‌ست به مراحل زیر دقت کنید.

1. به دلیل شخصی خودتان آگاهی کامل داشته باشید.

به بخش دلایل گیاه‌خوار شدن برگردید و از خودتان بپرسید که چرا می‌خواهید گیاه‌خوار شوید. هر نوع تغییر اساسی در سبک زندگی، نیازمند انگیزه و تلاش است. در نتیجه اگر انگیزه‌ی اولیه‌ی خاصی نداشته باشید، احتمال این‌که بتوانید گیاه‌خوار بمانید کم‌تر می‌شود.

2. نوع رژیم غذایی متناسب با خودتان را انتخاب کنید.

به بخش انواع رژیم‌های گیاه‌خواری برگردید و ببینید کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است. توجه داشته باشید که می‌توانید بعدا انتخاب‌تان را عوض کنید. پس از تست کردن این رژیم‌های غذایی نترسید.

3. در مورد گیاه خواری مطالعه کنید.

مطمئن باشید که بعد از اعلام گیاه‌خوار شدن‌تان با سوالات مختلفی از طرف خانواده، دوستان، هم‌کاران و… مواجه خواهید شد. مطالعه درمورد گیاه‌خواری، هم در این موقعیت‌ها کمک‌تان خواهد کرد -تا از ادامه دل‌سرد نشوید- و هم باعث خواهد شد دقیقا بدانید که کدام مواد غذایی را می‌توانید مصرف کنید و کدام‌ها را نه.

4. با سرعت آهسته گیاه خوار شوید.

اگر فکر می‌کنید تغییر یک‌باره‌ی رژیم غذایی برایتان سخت خواهد بود، می‌توانید این کار را به تدریج انجام دهید. مثلا اول گوشت قرمز را حذف کنید. بعد از چند هفته گوشت سفید و بعد هم گوشت ماهی و باقی انواع گوشت‌ها.

5. گوشت غذای مورد علاقه تان را جایگزین کنید.

گوشت موجود در بسیاری از غذاها قابل حذف یا جایگزین شدن است. پس اگر غذای گوشت‌دار خاصی را دوست دارید، ورژن‌های مختلف بدون گوشت از آن را امتحان کنید و ببینید کدام‌یک را بیش‌تر می‌پسندید.

6. دستور پخت غذاهای مختلف را پیدا و امتحان کنید.

سعی کنید هر هفته یک غذای جدید را امتحان کنید و اگر دوستش داشتید، به لیست غذاهای ثابت هفتگی‌تان اضافه‌اش کنید. کم‌کم خواهید دید که رژیم گیاه‌خواری چه‌قدر می‌تواند جذاب و رنگارنگ و خوشمزه باشد.

7. به میزان پروتئین دقت کنید.

برای این‌که بعد از حذف گوشت دچار کمبود پروتئین نشوید، به میزان پروتئین در غذاهایتان دقت کنید و مصرف مداوم مواد غذایی دارای پروتئین را فراموش نکنید.

8. با کسی تعارف نکنید.

به همه بگویید که گیاه‌خوار شده‌اید و در رودربایستی با دیگران، غذای گوشت‌دار نخورید. حتی اگر دارید دسته‌جمعی به یک مهمانی یا رستوران می‌روید، بدون تعارف از رژیم گیاه‌خواری‌تان بگویید و غذاهایی که نمی‌خواهید را نخورید.

9. رستوران‌هایی که غذای گیاهی دارند را شناسایی کنید.

تعداد رستوران‌های کاملا گیاهی کم است. ولی باید حواس‌تان به منوی رستوران و فست‌فودهای مختلف باشد تا ببینید کدام‌یک گزینه‌ی قابل‌استفاده‌ای برای شما دارند. اگر قرار است برای غذا خوردن بیرون بروید -چه تنها و چه دسته‌جمعی- سعی کنید به یکی از همین رستوران‌ها بروید.

10. به مسیر خود ادامه دهید.

ممکن است در ابتدای راه احساس کنید گیاه‌خوار شدن سخت است (باور کنید که نیست!) یا وسوسه شوید گوشت بخورید. سعی کنید دوام بیاورید و به راه‌تان ادامه دهید. یادتان باشد که چرا گیاه‌خوار شده‌اید و گیاه‌خواری‌تان چه فوایدی برای خودتان و بقیه دارد. مسیرتان را ادامه دهید. قبل از این‌که متوجه شوید، خواهید دید که چند سال گذشته و به یک گیاه‌خوار کهنه‌کار تبدیل شده‌اید!

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن