خواص خوراکی‌هادانستنی‌هارژیم و تغذیه سالمزندگی سالم و ارگانیکگیاه خواری

10 فایده‌ی اثبات شده آووکادو در سلامتی

 فواید آووکادو بر سلامتی

 فواید اثبات شده آووکادو در سلامتی

آووکادو یک میوه بی‌نظیر گرمسیری، زادگاه آن آمریکای مرکزی و جنوبی است. اکنون در ایالات متحده، کارائیب، مکزیک، برزیل، اسرائیل و استرالیا تولید می‌شود. است. آووکادو به دلایل ذیل از محبوبیت بالایی برخوردار است:

دارای بافت مخملی و طعم ملایم است، سرشار از چربی‌های سالم است. دارای فواید قدرتمندی برای سلامتی است. آووکادو موجب کاهش خطر ابتلا به چاقی و دیابت شده و از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند. تامین سلامت پوست و مو، انرژی بخشیدن به بدن کمک می‌کند.

آووکادو میوه ای که هنگام برداشت بافتی کره ای پیدا می‌کند. آووکادو در ساندویچ، سالاد و دسر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع آووکادو

آووکادو در دو مدل هس و فیورتی یافت می‌شود.

  • مدل فیورتی از مکزیک می‌آید و پوستی سبز، نازک و روشن دارد. روغنش کمتر و بافت خامه ای اش نیز کمتر است.
  • مدل هس از گواتمالا می‌آید و دارای پوست تیره بنفش قهوه ایست. بیضی شکل است و پوستی خشن و ضخیم دارد. گوشت سبز زرد داخل میوه خورده می‌شود، اما پوست و دانه آن دور ریخته می‌شود.

موارد استفاده‌ی آووکادو

آووکادو را می‌توانید مانند کره برش دهید و در ساندویچ یا سالاد مصرف نمایید. برای اینکه هنگام خرید آووکادوی رسیده ای انتخاب کنید، به آرامی به پوست آن ضربه بزنید، اگر محکم بود و تکان نخورد یعنی رسیده است. اگر آووکادویتان نرسیده و می‌خواهید هرچه زودتر آن را مصرف کنید، آن را با یک عدد موز در کیسه ای کاغذی قرار دهید.

آووکادو را صبح به جای کره روی نان بمالید و یا به جای سس مایونز از آن در تهیه سالاد مرغ و تخم مرغ بهره ببرید. همچنین به خاطر بافت نرم و کرمی و طعم ملایمش، به عنوان غذای اولیه برای نوزادان نیز مناسب است.

آووکادو را به طرق مختلفی می‌توانید امتحان کنید و حتی روغن آووکادو هم برای مصرف بسیار مفید است. از روغن آووکادو در پخت و پز یا مرطوب کردن پوست و مو هم استفاده می‌شود. از خود میوه آووکادو هم به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی اش می‌توانید ماسک صورت تهیه کنید.

ارزش غذایی آووکادو

این میوه منبعی غنی از چربی‌های مفید و ویتامین E است. البته کالری بالایی دارد و شاید کسانی که وزن‌شان را مدیریت می‌کنند باید به طور محدودتری آن را مصرف کنند. اگر دارید سعی کنید مصرف‌تان به بیشتر از دو عدد در هفته نرسد و در عوض مصرف میوه‌ها و سبزیجات کم کالری دیگر را افزایش دهید. همچنین فیبر محلول بیشتری نسبت به سایر میوه‌ها دارد و حاوی مواد معدنی مفید مانند آهن، مس و پتاسیم است و منبع خوبی از ویتامین B و فولات به شمار می رود. 100 گرم آووکادو، حدودا حاوی 19 گرم چربی است که فقط 4 گرم آن چربی اشباع شده است و باقی آن چربی غیر اشباع است و برای بدن مفید و ضروری محسوب می‌شود.


در این پست از مجله ی فرش لایف 10مورد از فواید آووکادو برای سلامتی آورده شده است پس تا انتهای این پست همراه ما باشید.

1-آووکادو فوق العاده مغذی است

این روزها، آووکادو به غذایی فوق العاده محبوب در میان افراد آگاه به سلامتی تبدیل شده است. اغلب از آن به عنوان یک ابر غذا یاد می‌شود که با توجه به خواص سلامتی آن تعجب آور نیست.آووکادو میوه درخت آووکادو است. این میوه به دلیل ارزش غذایی بالا، بسیار ارزشمند است و به دلیل طعم خوب و بافت غنی به غذاهای مختلف اضافه می‌شود. آووکادو بسیار مقوی است و حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی از جمله 20 ویتامین و مواد معدنی مختلف است.

در اینجا برخی از فراوانترین مواد مغذی با یک وعده (100 گرمی) وجود دارد. ویتامین k ویتامین فولاتویتامین سیپتاسیم ویتامین B5ویتامین B6ویتامین E.

2-آووکادو بیشتر از موز دارای پتاسیم هستند

پتاسیم ماده مغذی است که اکثر مردم به اندازه کافی از آن استفاده نمی‌کنند. آووکادو دارای مقادیر بالای پتاسیم هست.

یک وعده (100 گرمی) 14٪  پتاسیم دارد. چندین مطالعه نشان می‌دهد که مصرف زیاد پتاسیم با کاهش فشار خون مرتبط است، که یک عامل اصلی خطر برای حملات قلبی، سکته‌های مغزی و نارسایی کلیه است.

3-آووکادو مملو از اسیدهای چرب اشباع نشده و سالم برای قلب است

آووکادو یه وعده غذایی پرچرب است. در حقیقت، 77 درصد کالری موجود در آن از چربی تشکیل شده است و از این رو یکی از چربی‌ترین غذاهای گیاهی موجود است.

اما آنها فقط حاوی چربی نیستند. اکثر چربی های موجود در آووکادو اسید اولئیک است، اسید اولئیک با کاهش التهاب همراه بوده و نشان داده است که تأثیرات مفیدی برروی ژن‌های مرتبط با سرطان دارد.

چربی‌های موجود در آووکادو همچنین نسبت به اکسیداسیون ناشی از گرما مقاوم هستند و باعث می‌شوند روغن آووکادو یک انتخاب سالم و مطمئن برای پخت و پز باشد.

4- خوردن آووکادو می‌تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد

بیماری قلبی شایع‌ترین علت مرگ در جهان است. مشخص شده است که چندین نشانگر خون با افزایش خطر مرتبط هستند.

این شامل کلسترول، تری گلیسیرید، مارکرهای التهابی، فشار خون و سایر موارد دیگر است. مطالعه کنترل شده بر روی افراد، تأثیرات آووکادو را بر روی برخی از این عوامل خطر بررسی کرده است.

این مطالعات نشان داد که آووکادو، سطح کلسترول کل را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

تری گلیسیرید خون را تا 20٪ کاهش می‌دهد.

کلسترول LDL را تا 22٪ کاهش می‌دهد.

کلسترول HDL (خوب) را تا 11٪ افزایش می‌دهد.

یکی از مطالعات نشان داد که گنجاندن آووکادو در رژیم غذایی کم چربی و گیاهی باعث بهبود قابل توجه مشخصات کلسترول می‌شود.

5- تمایل به سالم بودن با خوردن آووکادو

در یک مطالعه عادات غذایی و سلامتی افرادی که آووکادو می‌خورند بررسی شد. مصرف کنندگان آووکادو بسیار سالم تر از افرادی بودند که این میوه را نمی‌خورند.

مصرف مواد مغذی آنها بسیار بیشتر بود و به نیمی از احتمال سندرم متابولیک، دسته ای از علائم که عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت هستند، وجود دارد.

افرادی که به طور منظم آووکادو می‌خوردند نیز وزن کمتری داشتند، BMI کمتری داشتند و چربی شکمی آنها به طور قابل توجهی کمتر بود. آنها همچنین سطح بالاتری از کلسترول HDL “خوب” داشتند.

6-آووکادو میوه ای مناسب بینایی

آووکادو مملو از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است که می‌تواند از چشمان شما محافظت کند.

آووکادو نه تنها باعث افزایش آنتی اکسیدان از غذاهای دیگر می‌شود، بلکه خود آنتی اکسیدان زیادی نیز دارد.

آووکادو حاوی لوتئین و زاکسانتین است که فیتوشیمیایی هستند و به ویژه در بافت های چشم متمرکزند. آنها در کاهش آسیب نور ماورای بنفش بسیار مفید هستند. از آنجا که مصرف آووکادو، جذب اسیدهای چرب اشباع نشده و آنتی اکسیدان های محلول در چربی مفید مانند بتاکاروتن را افزایش می‌دهد افزودن آن به رژیم غذایی تان می تواند در کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را که اختلال بینایی وابسته به سن است موثر باشد. بنابراین، خوردن آووکادو باید برای سلامتی چشم در طولانی مدت مفید باشد.

7-نوزادان سالم با خوردن آووکادو 

فولات موجود در آووکادو که به عنوان اسید فولیک هم شناخته می‌شود، برای داشتن بارداری سالم بسیار مفید است. مصرف مناسب آن، خطر سقط جنین و نقص لوله عصبی را کاهش می‌دهد. تحقیقات اخیر بر روی موش‌های تازه متولد شده نشان داد نقص‌هایی در زاد و ولد موش‌ها، به خاطر کمبود سطح فولات در اسپرم آنهاست.

8-کاهش خطر افسردگی با مصرف آووکادو

غذاهایی که مقادیر بالایی از فولات را دارا هستند، ممکن است به کاهش افسردگی کمک کنند زیرا فولات از ایجاد هوموسیستئین جلوگیری می‌کند. این ماده می‌تواند باعث کاهش گردش خون و ارسال مواد مغذی به مغز شود. هوموسیستئین می‌تواند با تولید سروتونین، دوپامین و نورپینفرین در تنظیم خلق و خو، خواب و اشتها دخالت کند.

آووکادو دارای فیبر زیادی‌ست و تقریبا بین 6 تا 7 گرم در هر میوه وجود دارد. خوردن خوراکی‌هایی با فیبر طبیعی می‌تواند به جلوگیری از یبوست، حفظ سلامت دستگاه گوارش و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ شود.

9- آووکادو و سلامت پوست

میوه ی آووکادو پوست را آبرسانی و نرم کرده و سلول‌های مرده پوست را بدون ایجاد آسیب و سوزش پاکسازی می‌کند.

10-بهبود هضم غذا

آووکادو دارای فیبر زیادی‌ست و تقریبا بین 6 تا 7 گرم در هر میوه وجود دارد. خوردن خوراکی‌هایی با فیبر طبیعی می‌تواند به جلوگیری از یبوست، حفظ سلامت دستگاه گوارش و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ شود.

 مضرات و مزایای آووکادو

رژیم غذایی آووکادو، یک الگوی کلی است که در پیشگیری از بیماری‌ها و رسیدن به سلامتی می‌تواند مفید باشد اما به یاد داشته باشید که در هیچ نباید زیاده روی کرد.

اگر داروهایی مانند وارفارین که جلوی لخته شدن خون را می‌گیرند مصرف می‌کنید، نباید میزان زیادی ویتامین K به بدنتان وارد شود زیرا نقش مهمی در لخته شدن خون دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن